berbicara sama Tuhan


سْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ

hari ni tergerak hati nak bercerita pasal adab ketika kita berbicara dengan Tuhan..adab berbicara sesama makhluk pon ada,ni kan pula adab bila dengan Allah S.W.T. perasan tak,time berdoa ramai orang tak fokus pada doa yang dibacakan oleh imam atau ketika menadah tangan untuk mengaminkan doa. ada orang masih sempat nak membalas sms,ketawa sesama rakan dan paling tak munasabah ketika menadah tangan memohon pada tuhan tapi bercakap-cekap dengan kawan sebelah.. sebelum ni saye pon macam tu jugak.tengah tadah tangan nak aminkan doa,boleh lak tanya kawan sebelah, "lepas ni nak p makan kt cafe x?".. astaghfirullahalazim..berharap sangat  Allah S.W.T akan ampunkan kesalahan tu. sekarang ni,saye dah tak berani nak buat macam tu..baru tersedar diri kot bila terbaca satu hadis qudsi, meriwayatkan firman Allah S.W.T..

"Hamba-Ku, apakah memang perkataan kamu, menyuruh Aku, tetapi perhatianmu ke kanan dan ke kiri. Kemudian engkau berbicara dengan sesama hamba-Ku yang lain. Engkau mengerahkan seluruh perhatianmu kepadanya dan engkau tinggalkan Aku?”


waktu praktikal kat SSM Kuantan sebelum ni, bekas pengarah kt sana tetiba bagi pinjamkan buku dia,tajuk buku tu The Road To Allah created by Jalaluddin Rahkmat. orang dah bagi ilmu,kita ambil je la an.masa tu la terjumpa hadis ni..termenung la jugak sekejap.selama ni kalau kita berborak ngan kawan-kawan,mesti pandang punya muka kawan tu.fokus betul, dengar dorang bercakap.tapi bila berdoa,kita langsung x fokus..berdoa tu pon kira nya bercakap la jugak an..memohon sesuatu dari tuhan.bila terfikir balik,kalau kita tengah bercakap ngan kawan,dengan penuh seronok ni bercerita, siap tunjuk aksi ag tapi tetiba kawan kita ketawa..bukan ketawa sebab dengar kita bercerita tu tapi rupa-rupanya dapat mesej dari pakwe..hm.memang sakit hati.nak marah pon ada masa tu kan?


bukan lah nak kata tuhan ada perasaan marah yang macam tu jugak..Al-khaliq tidak mengharapkan apa-apa pon dari hamba-hambaNYA.tetapi kita semua yang selalu mengharapkan pertolongan,perlindungan dan macam-macam pengharapan lagi..
sesungguhnya Allah S.W.T adalah sebaik-baik penolong dan Lagi Maha Kuasa.
kesimpulannya lepas ni, biar la time kita berdoa,kita fokus dulu,khusyuk dengan doa yg nak di aminkan tu..hold dulu la nak borak2,tanya2 member..balas mesej ke,,bergayut telefon..baanyak lagi masa untuk semua tu kan??


sampai sini dulu lah..kalau rasa nak tambah apa-apa nanti koi post lain pulak..




No comments: