ayat favourite..

assalamualaikum..semoga dalam barakahNya hendaknya kita semua hari ni..

sepanjang hampir 21 tahun hidup kat dunia ni..ni antara ayat-ayat yang boleh dikatakan  sangat sesuai dengan jiwa aku..boley hilang stress,boleh tingkatkankan motivasi..makin dekatkan diri dengan Tuhan..even kadang-kadang terbabas jugak..hurm, setiap masa aku try nak jadi yang terbaik untuk diri sendiri..memang la manusia tu dah diciptakan sempurna kan,,tapi untuk pengisian rohani or hati kita...Allah tak bagi troos macam tu.kita yang kene ikhtiarkan macamana kita nak jaga hati kita ni...kita usaha majukan diri kita bukan untuk sesiapa pun,tapi untuk diri sendiri niat kerana Allah taala. itu pendapat peribadi aku la.. Allah takkan tolong hamba2Nya selagi kita sendiri yang belum mencari ikhtiar..berusaha la maksud aku.

firman Allah S.W.T,
“Hai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu,” (QS. Muhammad:7).

ni antara ayat favourite aku.. :

>sesuatu yang baik itu hilang kerana yang lagi baik akan datang menanti
>sabar la..tak lari gunung dikejar
>apa segala... (trademark cikgu plkn aku,sampai sekarang melekat kat aku..hehe)
>wak lu....
>tu dio..
>terbaik habaq ang
> dop bijok (selalu pakai ayat ni )kalu aku careless
> can not gi... (bukan can't go yew)
>berusaha selagi mampu
>jangan duk wat kalut lar.....
> pertolongan Allah tu dekat asalkan kita bersabar dan bertakwa kepada agamaNya..
> tak semestinya yang baik pada kita tu baik pada Allah..yang buruk pada kita tu buruk pada Allah.
> kenapa masih nak bercakap-cakap dengan member sebelah sedangkan kita tengah bercakap dengan
Allah S.W.T (berdoa).. dop sopan langsung...
> xpe,Allah tolong... (time aku dalam kesusahan,ni la ayat aku pakai  nak pujuk diri sendiri)

papepun the best words yang ada dalam dunia ni Al-quran la...aku bukan cakap saja2 ni,memang dah terbukti sejak azali lagi..kalu kita faham setiap maksud ayat Al-quran tu..subhanallah..boleh menitis air mata..
lagi se..zikrullah..ingat lah selalu pada Allah..kalu korang malas ngat nak solat,korg tgk la apa yang ada disekeliling korang..pokok..awan..langit..angin yang kita tak nampak dan macam2 lagi..muhasabah diri..insyaAllah..masa tu tergerak hati kita bersyukur pada Sang Pencipta...terus lah buat apa yg patut..solat la weh..korang yang tak pernah solat tu..hurm,betul2 aku tak paham kenapa...dulu2 pun aku macam tu..mane pernah cukup pon, (sebabnya malas) tapi alhamdulillah..Allah dah bukak kan pintu hati aku untuk lebih dekatkan diri pada Dia..aku rasa nak membebel lagi panjang pasal solat..aku betul2 tak paham..kot la ada orang yang terasa bila bace post aku ni..bagus lah..bila dah terasa tu hope ada lagi  even secebis pon...iman dalam hati kita semua...
wallahualam..

No comments: