KeAjAiBAn FIrAsat

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA KEPADA SEMUA SAHABAT MEERA..

hye..apa khabar korang seme rini? tak lama lagi dah nak masuk tahun baru hijrah kan, insya Allah pada hari Khamis ni 15 November 2012 persamaan 1 Muharram 1434H.. oh ye.baru teringat Along bertunang pada 1Muharam tahun lepas..sekarang dia dah berkahwin, tak lame nak dapat baby pulak.

mukadimmah je tu..ok, post ari ni bertajuk Keajaiban firasat yang merupakan sebuah buku hasil karya Muhadir Haji Joll..boleh dikatakan buku motivasi berdasarkan 63 kisah pengubat jiwa (cetakan pertama 2012). dah banyak buku yang macam ni saya baca, bagi pendapat saya, buku ni adalah antara yang terbaik..best sngt, banyak pengisian dan memang boleh memotivasikan diri sape2yg baca buku ni..insya Allah.bukan nak promot ni..pengkarya dia pun koi tak kenal..buku ni saya pinjam dari seseorang, dalam masa dua jam boleh habis baca buku ni..semua 63 buah kisah dalam buku ni, xde yang bosan pun..sangat tauching bila bace kisah yang terakhir.. 'Ya Rasulullah..Kami merinduimu.'



^
|
|
|
ni buku dia..

Antara isi dalam buku ni..rasanya tak salah kut nak kongsi sama2 dalam blog ni..bulan nak salin satu buku pun kan..

✔ kisah diantara dua beranak, Sheikh Abdul Qadir al-jailani yang sering memberi ceramah sehingga orang ramai akan menangis mendengar ceramahnya. malah anaknya turut berhasrat untuk memberi ceramah lebih baik dari ayahnya dengan harapan orang ramai juga akan turut mengis mendegar ceramahnya.tapi dia pelik tak ada yang memberi respon positif kepadnya. 

✔ antara soalan yang ditanya oleh seorang utusan Raja Rom kepada Mu'awiyah bin Abu Sufyan (Mu'aiwiyah ni sahabat Nabi yang mengasas Khilafah Umawiyyah) :

1.  apakah yang tidak mempunyai kiblat?
jawap Mu'awiyyah : Kaabah

2.  siapakah yang tidak berayah?
jawap Mu'awiyyah : Nabi Isa bin Maryam

3.  siapa yang tidak punya keluarga?  
jawap Mu'awiyyah : Nabi Adam a.s

4.  siapa kubur yang berjalan bersamanya?
jawap Mu'awiyyah : Nabi Yunus a.s

5.  apakah tiga perkara yang tidak diciptakan dalam rahim?

6.  apakah sesuatu itu?

7.  apakah setengah dari sesuatu itu?


8.  apakah bukan daripada sesuatu itu?

nak tahu lagi apa jawapan dia, korang boleh cari je buku ni kat mana2 kedai..koi bukan ape, nak memelihara hak cipta je..hehe. sekurang2 nya dapat juga sedikt ilmu untuk dikongsi walaupun sedikit kan.. TAK RUGI BELI BUKU MACAM NI..BOLEH BERKONGSI ILMU DENGAN ORANG LAIN JUGAK..KAN.



No comments: